Kasperintuvan isäntä Esko (Esko Tapani) on Taiton poika. Ostettuaan kotitilan ja näin Kasperintuvan isännäksi tultuaan Esko rakensi n. sadan kasvatussian sikalan. Toiminnan aikana hän havaitsi, että sian porsaita oli ajoittain vaikea, niiden kovasta kysynnästä johtuen saada. Porsaiden tuottaminen vaikutti taloudellisemmalta ja niin hän alkoikin muuttaa tuotantosuuntaa siihen suuntaan. [JJ]
Traktorikin vaihtui Valmetiksi. Hän hankki taloon ensimmäisen leikkuupuimurin. Puimuri ei ollut itse kulkeva, vaan traktorin sivulle kiinnitettävä ja se sai käyttövoiman traktorin ulosotosta. [JJ]
Muutaman isäntävuoden jälkeen, 70-80 luvun vaihteessa Esko myi kotitilan siskolleen Vuokko os Salmelalle ja tämän miehelle Eero Koivukoskelle ja muutti Kokkolaan. [JJ]
Ennen Eskon siirtymistä Kokkolaan, takaisin entiseen ammattiinsa autonkuljettajaksi, Taito ja Laina ostivat asunto-osakkeen Vetelin keskustasta, jonne siirtyivät eläkepäiviä viettämään. [JJ]
Esko oli ollut armeijassa autonkuljettajana ja myöhemmin YK:n rauhanturvaajana vuoden Egyptissä ja vuoden Kyproksella niissäkin autonkuljettajana. ”Sotilasuran” jälkeen hänestä tuli Räyringissä Kiviahon K-kauppaan kauppa-auton kuljettaja. Ajokokemuksen lisääntyessä Esko hankki linja-autokortin ja ajotyö vaihtui Ahon linja-autoyritykseen linja-auton kuljettajaksi. Tätä työtä hän ei pitänyt itselleen sopivana, vaan muutti Kokkolaan ja hankkiutui kuorma-auton kuljettajaksi KPO:lle karjan- ja tavaran kuljetukseen. [JJ]
Kuva. Rauhanturvaaja Esko Salmela
Maatilan myytyään ja muutettuaan takasin Kokkolaan, hän sai työpaikan betoniautonkuljettajana. [JJ]
Esko oli jo nuoresta miehestä alkaen haaveillut oman kuorma-auton ostamisesta ja niin hän 80-luvun alussa sitten toteutti haaveensa ostamalla oman karjankuljetusauton ja ryhtyi yksityisyrittäjänä ajamaan teuraskarjaa Keski-Pohjanmaan Teurastamo Oy:lle. Aviovaimo Leena os Koskinen löytyi Kokkolasta. Omakotitalon he rakensivat Kälviän Ruotsaloon, jossa oli tilaa pitkälle kuljetuskalustolle. Ajomatkojen vuoksi, kun teurastamo Kokkolassa lopetti toimintansa, perhe myöhemmin joutui myymään rakentamansa kodin ja muuttamaan Nurmoon jossa karjankuljetus jatkui Itikalle, myöhemmin Atrialle. Nurmosta he ostivat valmiin talon kodikseen. Heille syntyi kaksi tytärtä. [JJ]
Ammattinsa luonteen vuoksi Eskolla ei paljon ollut tilaisuutta harrastuksille, mutta mainittakoon hänen olleen musiikista kiinnostunut. Nuorena hän vaihtoi Taito-isän viulun Jussi-setänsä poikien kanssa Landola-kitaraan, jota kotosalla iltaisin soitteli. Esko toimi kuorma-autoyrittäjänä kuolemaansa 1993 saakka. [JJ]